Hoe begin je een succesvol Dropshipping Bedrijf
Dropshipping en E-Commerce
Dropshipping is een proces van de uitvoering van de bestelling van een product dat gebeurt als items die verkocht zijn op een E-commerce en dan direct vanaf een derde partij bedrijf naar de consument wordt verzonden.
Cliënten plaatsen hun bestelling op het bedrijf E-commerce, dat, na ontvangst van de betaling, de bestelling naar een derde partij fabrikant en leverancier systeem stuurt, vervolgens verscheept de leverancier de bestelling naar de consument terwijl de eigenaar van de e-commerce de consument laat weten dat het product is verzonden.
Bestellingen worden verstuurd met de naam, adres en logo van het e-commerce op de verpakking bon en de factuur, dus de consument weet niet dat de verkoper een dropshipper is.
Dropshipping is een geweldige manier om nieuwe producten en/of leveranciers uit te proberen, maar het heeft beperkingen als een levensvatbaar bedrijfsmodel op de lange duur omdat concurrenten in de markt kunnen stappen met gelijkwaardige producten tegen lagere prijzen.
Dropshipping is wettelijk toegestaan maar er zijn wat kwesties waar op gelet moet worden zoals de kwaliteit en de legitimiteit van de Dropship-leverancier. Als de leverancier iets onwettigs doet, zoals het overtreden van het copyright van een merk, dan is de dropshipper wettelijk verantwoordelijk voor het verkopen van de namaakproducten.
Een andere kwestie die gecontroleerd moet worden is of het dropshippen voldoet aan de wetgeving terwijl E-commerce zoals Amazon en eBay Dropshipping arbitrage niet toestaan, wat als resultaat heeft dat het businessprofiel verwijderd wordt van de E-commerce platforms.

3 Stappen om een Winnend Online Dropshipping Bedrijf te Beginnen
1) Research industrie en nichemarkt
Bedrijven zullen onderzoeken welke producten zij van plan zijn om te verkopen terwijl ze een kleine sub sectie van hun grotere markt researchen en er zich op richten.
Belangrijke factoren dienen overwogen te worden zoals hoe de nieuwe producten op de markt gebracht gaan worden, prijsgemiddelden, gelijkwaardige producten, concurrentie, het doelpubliek en om de leveranciers te analyseren door ze te testen met meerdere offertes om de mogelijke brutomarge in te schatten.
2) Onderhandeling met leveranciers
In de onderhandeling met een potentiële leverancier en fabrikant, gaat de eerste discussie over de prijsstelling, de tweede over de kwaliteit en kwantiteit van het fabricaat en de derde gaat over de producten, kwaliteitscontrole, retourzendingen, inventarismanagement en maatwerk; de vierde en laatste discussie gaat over dropshipping services.
3) Marketingstrategie
Nu gaan de bedrijven besluiten hoe het nieuwe product gemanaged gaat worden: gaan ze een nieuw segment opstarten in hun bestaande bedrijfsmodel of worden de nieuwe producten geïntegreerd in hun bestaande producten.

Bedrijfsvoordelen van Dropshipping
1) Laag Beginkapitaal
Dropshipping kan geïntegreerd worden in het E-Commerce platform van elk bedrijf waardoor kapitaaluitgaven gelimiteerd worden; na de onderzoeksfase kan bijna alles beheerd worden door de leveranciers en de fabrikanten.
2) Research, ontwikkeling en productvalidatie
Voordat producten online verkocht worden, researchen bedrijven de producten die ze willen hebben en na de kwaliteit getest te hebben of die voldoet aan de hun criteria en de criteria van de referentiemarkten, kunnen zij beginnen met de marketing.
Op deze manier beperken bedrijven het risico en de investeringen die het creëren van een nieuw product met zich meebrengen, terwijl de kwaliteit van de nieuwe leverancier getest wordt met een sample, waardoor de grootste uitgaven verminderd worden.
3) Gemakkelijk management
Bedrijven integreren de producten in hun E-commerce, dus elk proces wordt geautomatiseerd in het systeem van het bedrijf en verbonden met de leverancier zonder dat de inventaris en de verzending beheerd hoeft te worden.
Het is niet nodig om een nieuw magazijn en opslagplaats te vinden, er zijn geen nieuwe machines of fabricage nodig, de leverancier van het bedrijf hoeft niet gestrest waardoor de onkosten hoger worden omdat het product volledig wordt beheerd door een derde partij en het is ook niet nodig om de inventaris bij te houden.
Er zijn weinig werknemers nodig om het nieuwe bedrijf te runnen, meestal kunnen dezelfde afdelingen en werknemers het project managen.


4) Privé label (indien mogelijk)
Sommige dropshipping leveranciers staan het zelfs toe dat bedrijven hun project en de status van een gevestigd merk volgen, door het proces van het printen op maat en productie op aanvraag heen. Bijv. als een consument een bestelling plaatst, begint de leverancier met de productielijn en produceert de producten op aanvraag.
Bovendien staan sommige leveranciers maatwerk van de producten toe en de mogelijkheid om ze te labelen of om producten gelabeld te verzenden en verpakt met het merk van het bedrijf.
5) Winstgevend
Er wordt een groot deel van de klanttevredenheid uitbesteed. Iemand anders bouwt en verzendt het product. Dit is een heel belangrijk onderdeel van de algehele klantervaring. Als er iets misgaat met de leverancier, dan geeft de consument toch de schuld aan u. Over het algemeen verliest u controle over de kwaliteit omdat u het product niet kunt zien of gebruiken voordat het naar de consument gaat.
6) Globaal
Dropshipping is er voor alle kleine eenmanszaakjes, net zo goed als voor grote bedrijven.
Producten kunnen over de hele wereld verscheept worden en de productie kan gelokaliseerd worden in verschillende landen over de hele wereld.
De risico’s voor het bedrijf liggen bij klantenondersteuning en retourzending management. Retours zijn gebaseerd op de overeenkomsten die eigenaren van e-commerce hebben met hun leveranciers. Soms sturen consumenten hun bestellingen terug naar de retailer, maar gezien de producten niet gefabriceerd worden door de retailer, kan dat problemen opleveren.
De beste oplossing is om de consumenten hun geld terug te geven of om hen een identieke vervanging te sturen.
7) Geen magazijn
Bestellingen worden afgewerkt zodra de cliënt/consument heeft betaald, waardoor een opslagplaats of magazijn niet nodig is. Het voordeel hiervan is dat er geen onkosten zijn, maar het risico is dat er geen controle is over de verzending.
8) Schaalbaarheid
Aangezien er geen fabricage-, R&D- of andere kosten zijn m.b.t. het maken van producten, is het gemakkelijker, goedkoper en sneller om productie en verkoopvolume te vergroten.
Leveranciers en producenten doen al het werk, de taak van het Retail bedrijf is om te controleren dat de kwaliteit van de producten die ontvangen worden in lijn zijn met hun bedrijfsmodel.
Het bedrijfsrisico in dit geval is de klantenondersteuning omdat dit meestal terecht komt bij de e-commerce eigenaren, niet bij de leveranciers.

Ontdek de Voordelen van Dropshipping Bedrijven
