Waarom Liever Hybride E-commerce dan het Typische E-commerce Platform
Waarom Bedrijven een Hybride B2B & B2C E-commerce Platform Nodig Hebben
Een hybride e-commerce geeft bedrijven één dashboard met een digitale infrastructuur met gedeelde data, productinformatie, content en design lay-out en maakt het mogelijk voor bedrijven om verkoopstrategieën efficiënter aan te wenden en over meerdere markten. In plaats van elke keer weer een nieuw platform te moeten creëren, kunnen bedrijven gewoon switchen naar een ander platform, met de productconfiguratie beginnen en meteen gaan verkopen.
Een hybride e-commerce strategie lost het probleem op van content duplicatie voor Bedrijven en het is uitgerust om C2C (Customer to Customer) te integreren, b.v. eBay en C2B platforms, zoals een onafhankelijke verkoper die een product of service verkoopt aan een bedrijf.
In B2C is het proces gefocust op de individuele behoeften van de cliënten en prospect waardoor verkoopcycli kort zijn en meer emotioneel gedreven.
Bedrijven daarentegen hebben veel factoren waar rekening mee gehouden moet worden waardoor het verkoopproces ingewikkeld wordt, terwijl verkoopcycli langer worden en gedreven door logica en rationaliteit.
Redenen om een B2C/B2B Hybride E-commerce Platform te Kiezen:

1) Interface voor meerdere gebruikers
Hoewel de nieuwe E-commerce een hybride platform is, worden producten, services en merken gevisualiseerd met de twee verschillende interfaces van B2C en B2B zodat zowel bedrijven als cliënten/consumenten de items die gerelateerd zijn aan hun categorieën kunnen zien en kopen.
2) Eén Database
De twee marktsegmenten op het hybride E-commerce platform worden nu beheerd in één oplossing met één database, waardoor management-, administratie- en HR-kosten verminderd worden, terwijl de effectiviteit en de dynamiek van de bedrijven verhoogd wordt.
3) Analyse over meerdere kanalen
Met het hybride E-Commerce platform, kunnen bedrijven gemakkelijk de shoppingervaring van hun cliënten analyseren, hun koopgewoontes en gedrag in één database. Bedrijven kunnen deze kostbare data nu efficiënter gebruiken om te bestuderen welke producten, services en merken het meest gevraagd worden zodat ze profielen aan kunnen maken van hun cliënten en tegelijkertijd meer efficiënte en gerichte marketingcampagnes kunnen voeren, etc.


4) Bedrijfsoptimalisering
Managing één platform in plaats van twee maakt het mogelijk om het hele bedrijfsmodel te optimaliseren door alles met één systeem te managen, waardoor een hele hoop tijd bespaard wordt, samen met financieel kapitaal terwijl een compleet overzicht verkregen wordt over de bedrijfsresultaten.
Voor sommige bedrijven kan het werken om twee platforms te hebben maar het is altijd belangrijk om te testen en te analyseren hoe de twee platforms synergie hebben en om ze op den duur samen te voegen.
Bedrijven hebben altijd een voorsprong over concurrentie omdat zij aangepaste producten, services en merken kunnen maken en dit onmiddellijk kunnen marketen voor cliënten en consumenten door gewoon de interface te veranderen van B2C naar B2C en andersom.
5) Boosten van marketing en marktaandeel tegen concurrentie
Normaal gesproken hebben platforms voor alleen B2B geen cliënten-kenmerken zoals een rijke content en visuele merchandising.
Een platform verkoper met zowel B2B als B2C commerce biedt een gewone architectuur aan met gedeelde content en designelementen inclusief een B2B-ervaring op maat met ingebouwde consument-achtige kenmerken die B2B-kopers verwachten terwijl dezelfde shoppingervaring aangeboden wordt op allebei de interfaces.
Bedrijven zullen dan hun marktaandeel verhogen door sterkere relaties met hun cliënten en consumenten, terwijl ze kunnen vissen in de grotere B2B-ruimte, waardoor mogelijkheden worden gecreëerd voor nieuwe opportuniteiten.
Het verenigd platform zal leiden tot een nieuwe marketingstrategie gezien dat de kosten van twee marketingafdelingen worden gemanaged in één marketingbudget wat het mogelijk maakt voor bedrijven om nieuwe en bredere marketingcampagnes te implementeren voor minder geld.
Sleutelcomponenten van een Hybride E-commerce
1) Bestellen: De mogelijkheid voor zowel cliënten als bedrijven om SKU in te brengen en gewenste hoeveelheden te selecteren met de prijsstelling in real time zal het bestellen optimaliseren in plaats van het versturen van e-mails en het plegen van telefoontjes die de besteller tijd geven om naar de concurrentie te kijken.
De shoppingervaring zal ogenblikkelijk zijn, gladjes verlopen en is verenigd met dezelfde interface en betaling providers en het zal bedrijven ervan overtuigen om hun bestelling af te ronden in plaats van naar de concurrentie te kijken en e-mails en offertes af te wachten.
De Verzoek Offerte Knop is altijd beschikbaar voor B2B-kopers die vaak prijsstellingen of verzending op maat nodig hebben, afhankelijk van de afmeting en het bedrag van hun bestellingen.
Doordat de Verzoek Offerte functie geïntegreerd is in Hybride E-commerce is het mogelijk voor cliënten en bedrijven om een conceptbestelling te maken die dan snel geüpdatet wordt en een definitieve offerte levert die cliënten en bedrijven dan onmiddellijk kunnen kopen of bewerken.
2) Accountsmanagement: Bedrijven hebben dezelfde branding en het mobiele responsieve design voor zowel B2B als B2C, maar de etalages en de accounts hebben verschillende kenmerken: van specifieke catalogi en prijsstellingstructuren, tot messaging, tot variërende promoties, en zelfs artikelen gefocust op B2B of B2C, enz., om een unieke en op maat gemaakte ervaring te creëren.
3) Inventarismanagement: Het is bijzonder belangrijk bij het kiezen van een hybride e-commerce platform om een enkele bron te hebben met een eenvoudige manier om het inventarismanagement te kunnen overzien. De mogelijkheid moet bestaan om producten voor gebruikers en/of de markt te switchen en/of te verwijderen (B2B vs. B2C). Dit zou de effectiviteit van de administratie en de doorzichtigheid voor catalogus/inventaris management moeten verhogen door de noodzaak te verwijderen om toezicht te houden op meerdere catalogi.

Ontdek de Voordelen van een B2C/B2B Hybride E-commerce Platform
